måndag 16 september 2013

Värmande chorizogryta

Nu har det ju blivit har det ju blivit höst säger de, och då är det väl tid för värmande grytor!
Detta recept berättade min syster om. Vi pratade någon gång om korv stroganoff, och hon sa att hon gillar chorizogryta med bönor och majs. I mitt huvud blev det detta recept!


3 portioner.
3 st chorizokorvar
3 kokta potatisar
500 g krossade tomater
½ gul lök
1 paprika
140 g majs (en liten burk)
115 g svarta bönor (en liten förpackning, avrunnen)
2 tsk Sambol Oelek
Salt, peppar

Hacka lök och fräs upp i en gryta. Skiva korven i slantar och låt den brynas. Dela paprika i bitar och häll sedan i dem med krossade tomater. Salta och peppra lite, och klicka i sambal oelek. Låt det puttra 5-10 minuter så att paprika mjuknar lite. Häll av majs och bönor om du köpt dem i burk som jag, och häll ner i grytan tillsammans med potatisen i bitar. Låt allt bli varmt och servera!

Ännu en rätt som man inte kan tro är så nyttig o lättlagad när man äter den! :)
Jag slänger ner allt i min gjutjärnsgryta. Potatisen brukar jag koka kvällen innan. Jag brukar faktiskt inte ens skala den, utan bara tvätta av den och låta den puttra på spisen medan jag tittar på teve. Men man får inte glömma bort den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar