måndag 9 november 2015

Rödingklämma

Jag trodde nog "utesäsongen" var över nu i november, men förra helgen så var faktiskt jag o syrran ute i skogen  och det var riktigt härligt! Kanske inte det där fullt njutbara vädret men ändå uppfriskande och skönt att vara ute.
Jag gjorde rödingklämma åt oss.


Rödingklämma 6 st
6 trekanter äkta jämtländskt tunnbröd (ca 6 halvor "polar tunnbröd")
½ rökt röding
400 g potatissallad
pepparrotskräm ( t.ex. på tub)
små kapris
sallad

Stryk ut en tunn, tunn strimma pepparrotskräm mitt på en skiva tunnbröd. Lägg på ett salladsblad. Klicka på några matskedar potatissallad. Strö över 4-5 små kaprisar. Lägg på lite rökt fisk och vik ihop tunnbrödet.

Faktiskt är bilden från tidigare i oktober. Jag gjorde klämma med makrill åt mig o syrran förra veckan. Då gick det åt varsin makrillfilé till 3 klämmor var, fast det räcker nog vanligtvis med två klämmor per person. Rökt lax fungerar såklart också bra istället för röding eller makrill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar