fredag 30 maj 2014

Rabarberkaka med mandelmassa

I onsdags var jag på jobbet (såklart) och satt och blev så oerhört sugen på rabarberkaka! Med mandelmassa!
Men jag har ju inga rabarber, nu när jag bor i en liten lägenhet igen... Köpa? Köpa rabarber?!? Det känns liksom...fel. Inte för att det är dyrt eller så, men att köpa nåt som växer i varenda trädgård... Hade jag varit lite förutseende hade jag säkert kunnat be om lite rabarber från nån kollega. Men nu var det ju på onsdagen jag blev sugen och jag var tvungen att få rabarber omedelbums! Så det var ju bara att springa in på Konsum att köpa.


Jag gjorde en rabarberkaka enligt det här receptet på arla.se.
Det gick fort, enkelt och var mycket gott!
Men jag gjorde halv sats, men använde ändå 100 gram med mandelmassa överst, så att det blev ett tunt lager. Jag använde också en del rabarber, två rejäla stänger, så att det också blev ett lager.
I degen hade jag också <0,5 dl havregryn, för att få lite mer *umpf* i degen...
Den blev sååå god, rekommenderas verkligen!

Sedan kom sambon hem med jordgubbar, så det blev en riktig festkväll med rabarberkaka, jordgubbar och grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar