lördag 25 oktober 2014

Höstsupé för två

Ikväll blev det ett ganska höstigt tema på middag. Och tre-rätters blev det ju också!

Först superenkla små mini-krustader.
Mamma har gjort dem nån gång och jag bjöd min tjejkompisar på dem förra veckan. Och en av dem skulle göra dom till sina morföräldrar i helgen tror jag :) Med detta vill jag ha sagt att de är goda!
Bara köp mini-croustades, camembert och hjortronsylt. Dela osten i små kuber och lägg i varje krustad, och en liten klick hjortronsylt. Värm dem i ugnen på ca 200 grader i några minuter så att osten smälter. Klart!


Sedan blev det huvudrätt!

Vildsvinsytterfilé med honungsrostad pumpa
Detat var första gången jag ätit ugnsrostad pumpa - men definitivt inte sista! Det var mycket gott. Påminde litegrann om sötpotatis.
Jag använde en butternut-pumpa. Jag delade pumpan i lagom bitar (utan skal). Blandade ca ½ dl olja, knappt 1 msk honung, några droppar äppelcidervinäger, peppar och salt och ringlade detta över pumpan på en plåt. Och så in i ugnen på ca 200 grader!

Köttet gjorde vi som vi brukar med sådana bitar. Sambon stekte den först snabbt (och kryddade med salt o peppar förstås), sedan in med en köttermometer och in i ugnen med den också! Det gick fort på slutet och plötsligt var den uppe i 70 grader. Det hade nog inte gjort något om man tagit ut den någon grad tidigare.

Ikväll var också första gången jag gjorde rödvinssås.
Jag gjorde på Leif Mannerströms vis. Den blev god, kanske något tunn, jag borde kanske låtit den reducera mer.

Och sedan nu ikväll blev det morotskaka till kaffet!
Men den är värd ett helt eget blogginlägg, det kommer imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar