tisdag 21 oktober 2014

Stekt ris a la Anna

Denna rätt gjorde jag ganska ofta för några år sedan. Jag vet inte riktigt varför jag "slutade", det var nog när jag blev rädd för kolhydrater och fick för mig att vitt ris var onyttigt... Sedan tycker ju inte min sambo om curry heller. Men jag tycker det är gott!
Snabbt gjort om man har ris över från gårdagens middag, tar inte alltför lång tid att koka ris först heller.


Receptet kommer från Anna Bergenströms "Annas nya mat".

Stekt ris a la Anna 3-4 portioner
2 portioner kokt ris (jasmin eller basmati) enligt förpackningen
1 späd purjolök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 finhackad gul lök
1 röd paprika
ca 300 gram kycklingfilé (eller gärna innerfilé)
mycket curry
spiskummin
2 msk fisksås
2 lätt uppvispade ägg

Fräs vitlök och gul lök i olja, i en stor stekpanna (eller wokpanna). Bryn också kyckling i bitar. Lägg i paprika i bitar. Strö över curry och spiskummin. Enligt boken 1 rågad tsk curry och 1 tsk spiskummin, men jag brukar nog ta mer tills jag tycker allt blir gult o fint!
När kycklingbitarna är genomstekta, blanda ner purjolök, riset, fisksås, kanske lite salt och mer curry. Lägg på lock och låt stå 3-4 minuter. Vispa upp äggen. Gör sedan en grop i riset, höj värmen och häll i äggen. Låt äggen stelna och rör sedan runt så de fördelar sig i riset.
Servera med mango chutney.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar