tisdag 28 oktober 2014

Kantarellpaj med västerbottenost


Kantarellpaj med västerbottenost 4 port
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

½ purjolök
ca 3-4 dl förvällda kantareller
150 g riven västerbottenost
3 ägg
2 dl grädde
1 krm salt
1 krm svartpeppar
pinjenötter

1. Blanda ihop degen och låt vila. Klä en pajform, nagga och förgrädda pajskalet 10 minuter på 225 grader.
2. Finhacka purjolök. Fräs kantareller och purjolök tills svampen fått lite färg.
3. Vispa ägg och grädde, tillsätt ost. Smaksätt med salt och peppar.
4. Lägg svamp och purjolök i pajskalet och häll över ostfyllningen. Strössla eventuellt över lite pinjenötter (jag kan inte låta bli, pinjenötter är så gott på ostgrejer!)
5. Grädd i ca 20 minuter tills pajen fått fin färg och stelnat.


Jag får tacka min givmilda morbror, utan honom hade vi kanske fått svälta i helgen??
Både pumpa, vildsvin och kantareller har vi ju fått tack vare honom!

I söndags kokade jag ihop en pumpasoppa också.
Jag fräste schalottenlök och pumpa i bitar, i med vatten så att det täckte och så fick det puttra på tills pumpan var mjuk. I med nån matsked kalvfond. Och så fick jag ett infall och tänkte att det behövs nog syra, och slängde i några droppar rödvin som var kvar sedan i lördags. När pumpan var mjuk mixade jag soppan slät. Jag hade tänkt hälla ner grädde men såg att konsistensen såg perfekt ut och smakade av - och den smakade perfekt! Kände mig väldigt duktig som lyckats höfta till en så god soppa, problemet är att jag lär väl aldrig lyckas göra om det ;P

Jag serverade med sweet chilisås och en klick creme fraiche!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar