tisdag 7 oktober 2014

Skåpen fulla

Det lönar sig att åka hem till Blekinge :)
Förutom att vi fick med oss hem matrester i varsin lunchlåda, så fick vi av mamma o pappa också en burk torkade trattkantareller och ägg, potatis och jordärtskocka från trädgården.
Vi träffade också morbror på söndagen och han guidade runt oss i kantarellskogen. Vi hittade massor, och när de (äntligen) var rensade och förvällda var det nästan 4 liter! Sedan fick vi såklart med oss pumpor, både till prydnad och mat. Att det blir pumpamarmelad är givet. Jag tänkte nog också testa att göra ugnsrostad pumpa i år... Kanske till vildsvinfilén?
Vi fick nämligen dessutom vildsvinskött - färs, stek och ytterfilé!

Så igår blev det vildsvinsköttbullar med sötpotatismos. Jag hade lite sötpotatis kvar sedan jag gjorde klyftpotatisen. Jag blandade hälften  sötpotatis och vanlig potatis.
Det var riktigt gott med vildsvinsköttbullar till omväxling från all älg. Och sötpotatis moset... Så gott! Ögat luras att tro att det är rotmos, som också är gott, men så kommer en sötpotatissmak som är härlig! Jag blev väldigt förtjust i sötpotatisen, tyvärr. Den sägs ju ha "bättre" kolhydrater än vanlig potatis (färre? långsammare?). Men "tyvärr" då den jag sett i affären kommer från USA vilket är lite för långt bort för att jag ska unna mig det särskilt ofta...
Men man kanske kan odla själv?
Om man inte bor i lägenhet alltså...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar