torsdag 2 april 2015

Vårig lax

Detta receptet kommer från boken Nya Annas mat av Anna Bergenström.
Jag gjorde det första gången med en kompis för flera år sedan, och när jag såg att receptet var från en receptbok jag också har så har jag länge tänkt göra det igen, men det har liksom aldrig blivit av. Förrän nu då!

Det är en god laxrätt med smak av vår, som kan passa bra i påsk! :)
Receptet är lite småpyssligt, men inte särskilt komplicerat.


Valborgs lax 4 port
4 laxfileér
1 liten zucchini (eller gurka)
2-3 dl vatten
½ tärning fiskbuljong

Sås:
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 dl vitt vin
3 äggulor
1 ½ dl vispgrädde
2 msk smör
gräslök

Skär tunna skivor av zucchinin (helst med osthyvel). Koka upp i saltat vatten i max två minuter. Häll av direkt och spola i kallt vatten.
Koka upp 2-3 dl vatten i en traktörpanna, lägg i ½ tärning fiskbuljong. Sjud fiskbitarna i grytan under lock i ca 8 minuter eller tills fisken är färdig. Gör under tiden såsen om du kan. Lyft upp laxen direkt (med hålslev).
Såsen: Lös upp fiskbuljongen i 1 dl vatten i en kastrull. Låt svalna. Tillsätt vinet. Tillsätt även grädde, äggulor, smör och gräslök. Sjud det hela i ett vattenbad, eller om du som jag inte har obegränsat med kastruller, sjud det försiktigt på svag värme på spisen. Vispa hela tiden tills såsen blir tjock och pösig (jag måste erkänna att jag inte riktigt fick den så tjock som jag ville). Lägg sedan i zucchinistrimlorna.
Servera den varma såsen med den nykokta fisken, och gärna med kokt potatis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar