söndag 18 augusti 2013

Pysselsöndag

 Jag har länge trott att det är jättejobbigt att göra sylt. Att man måste plocka hundratusen liter bär, rensa dem, koka dem superlänge, och stå o hälla upp i massa burkar... Jag vet inte var jag fått detta ifrån. Kanske är det någon bild jag har från när jag skulle hjälpa mamma och mormor att plocka av alla vinbär från buskarna. Vartenda ett skulle plockas och tas tillvara, och saftas och syltas. Klart att det tog sin lilla tid...

Idag stannade jag o sambon till o plockade några björnbär, lite över 1 liter. Det är ju ett sånt superhärligt björnbärsår, det måste man ju njuta av!
När vi kom hem kokade jag upp lite sylt (med syltsocker med pektin), drygade ut med lite hallon, och sedan provade jag att koka upp björnbär och lime också... Det blir kul att prova!

Det går ju hur snabbt som helst, bara att mäta upp bär och socker, låta koka 4 minuter och hälla upp i rena burkar (jag brukar koka burkarna först).


Det blev lite björnbär över att stoppa i frysen också. Det blir härligt att ha nu när höstmörkret börjar göra sig påmint... En fräsch smoothie eller varför inte en tröstande paj en regnruskig dag?

Idag har jag också omplanterat en basilika. Egentligen brukar väl inte basilikor från mataffären klara sig, de är väl drivna lite för hårt eller hur det är? Men denna vackra, närodlade basilika var så frodig så jag kunde inte låta bli att prova...

Och imorgon är det väl dags att sluta med allt semesternjutande och ta tag i sina matvanor... Jag gjorde en blandning av torkad frukt, nötter och nyttiga frön. Jag tänkte testa att blanda det med keso och yoghurt på morgonen. Jag hoppas jag kan hålla mig någorlunda mätt på det, jag har svårt att hitta en god och nyttig frukost som håller mig mätt länge. Gröt gör mig superhungrig lååångt innan förmiddagsfikat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar