onsdag 4 februari 2015

Ankbröst med världens skitgodaste sås

Jag sitter och tittar på Sveriges mästerkock, och kommer att tänka på att jag inte har bloggat om den goda middagen jag gjorde i helgen!

Förra veckan gjorde de ju nämligen anka i programmet, och anka - det älskar jag!
Jag har bara gjort det två gånger i livet (inklusive helgens matlagning), men om jag är på en bättre restaurang och de har anka, då är det anka jag beställer!

Jag fick leta en stund efter ankbrösten i affären, men till slut hittade jag dem i en undangömd frys där de hade t.ex. viltkött.

Förra gången jag gjorde anka var nyåret 12/13, då med en apelsinsås som jag inte alls lyckades få balanserad i smakerna... Så i helgen gjorde jag det enligt Steffo Thörnquist recept i Klockan nio hos stjärnorna.
Och portvinssåsen blev verkligen god!

Ankbröstet skulle ju vara mellan 55 - 60 grader, men jag var så fokuserad på såsen att jag glömde bort det i ugnen och tog ut det vid 65 grader. Som tur väl var så var det inte överkokt, men jag hade förstås föredragit om det varit aningens rödare...


Känns som att jag lagt upp en del sådana här bilder nu, med kött, rödvinssås och lyxig potatis :)
Men det är ju gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar