söndag 15 februari 2015

Matlagningsfredag

Nu ligger jag efter lite med bloggandet känner jag!

Igår på Alla hjärtans dag hade jag tänkt bjuda ut min sambo på middag och bio. Men i onsdag när jag skulle boka bord, var det redan fullbokat överallt! Även på den lilla kvartskrogen! Så det fick bli bara bio, och middag hemma... Sambon ville äta sötpotatis, så vi gjorde ryggbiff och sötpotatis.

I fredags tänkt jag att jag absolut inte orkade stå i köket! Men sedan blev det så ändå... :)
Vi gjorde hemmagjord pizza, för en gångs skull med hemmagjord deg. Och det blev ju  mycket godare än den otäcka köpta!
Jag hade cambonzola, lufttorkad salami, champinjoner och paprika på! Mums!


Sedan provade jag att göra kladdkaka med jordnötscrisp!
Men nu vet jag varför jag inte sett ett recept på kladdkaka med cornflakes i! Oj va de blev hårda och sega! Usch! Däremot mycket gott med 1-2 dl grovhackade jordnötter i! Först tänkte jag ha i dumlekolor också, men jag gjorde dumlefluff till istället!

Dumlefluff
Smält ner ca 10 dumlekolor (kanske att någon av dessa råkar slinka ner direkt i magen) per 1 dl vispgrädde. Låt svalna i kylen och vispa sedan upp det!



Och när jag ändå hade köksassistenten framme till pizzadeg, så blandade jag ihop lite mer mjöl och vatten till frallor! De fick stå på den inglasade balkongen över natten, och på lördag morgon gräddade min sambo dem, så att vi fick nybakat bröd till frukost!
Denna gången gjorde jag inte surdegsvariant, utan det var gott med luftigare frallor!


GI-frallor
½ dl solrosfrön
½ dl pumpakärnor
2 ½ dl vatten
25 g jäst
3 msk olja
1 msk honung
1 tsk salt
2 msk linfrön
1 dl grovt rågmjöl
1 ½ dl dinkelmjöl
3 dl vetemjöl special

Rosta solrosfrö och pumpkärnor lätt i en torr stekpanna.
Värm vattnet till 37 grader och smula ner jästen, rör runt tills den löst sig.
Tillsätt olja, honung, salt och linfrö. Blanda ner allt mjöl och arbeta samman till en blank och smidig deg. I slutet av knådningen kan du blanda ner de rostade kärnorna.
Låt jäsa i ca 45 minuter under bakduk.
Knåda degen lätt på bakbord, forma små bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 minuter (här la jag över lite plastfolie och lät dem vila på balkongen över natten istället).
Pensla frallorna med vatten eller ägg, strössla på lite frön om du vill och grädda dem i ugnen på 250 grader i ca 5-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar