söndag 1 mars 2015

Morotsscones

Morotsscones gillar jag riktigt mycket!
Men tyvärr blir det inte ofta jag gör det, idag var faktiskt bara andra gången jag gjorde det, förutom den där gången för längesen när en kompis introducerade morotsscones för mig!
Det kanske blir så sällan för att det aldrig blir rätt tillfälle... De är ju lite mellansöta, och är jag sötsugen föredrar jag en riktigt morotskaka, och är jag hungrig vill jag ha riktigt middag... Men idag när jag var lite småsugen på fika till 5-milen på skid-vm så kändes det perfekt!
Och mycket gott!
Och det var väldigt mättande också...


Jag gjorde ungefär enligt detta recept. Med lite småändringar såklart...

Morotsscones 4 st
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl havregryn
2 msk honung
½ msk bakpulver
1/4 tsk salt
½ tsk kanel
mindre än ½ tsk kardemumma
50 g smör
1 dl filmjölk
1 dl rivna morötter

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser och arbeta ner smöret. Rör ner honung och fil. och till sist de rivna morötterna.
Forma till en utplattade bulle på en plåt med bakplåtspapper, och sätt in i ugnen i 15-18 minuter.
Låt de svalna något innan du skär upp dem.
Jag äter de helst med philadelphia! Men vaniljkvarg är säkert gott, aningens sötare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar