lördag 18 januari 2014

Jordnötscheesecake med choklad

Nu har jag absolut fått tillbaka suget att pyssla i köket!
Ikväll gjorde jag jordnötscheesecake, inspirerat av en cheesecake som sambons syster bjöd på en gång.
Det blev en liten men väldigt mäktig efterrätt!


2 portioner
3 digestivekex
25 g smör
100 g mörk choklad
1 dl grädde
2 tsk socker
1 dl jordnötssmör
1,5 dl kesella
1 msk socker

Krossa digestivekex, smält smöret och blanda ihop de, och tryck ut massan i två små formar. Låt stå svalt.
Värm grädden i en gryta och bryt choklad i bitar och låt smälta ner i grädden. Det får inte koka. Rör också ner 2 tsk socker. Häll upp i formarna över kexbotten och låt stelna i kylen.
Rör ihop jordnötssmör och kesella. Värm jordnötssmöret lite om det är svårt att röra ihop det. Rör ner 1 msk socker. Bred jordnötssmeten över den stelnade chokladkrämen och låt stå svalt igen någon timme innan servering.


Den blev god men väldigt mäktig så detta recept kan nog utan tvekan räcka till 4 portioner men lite med lite tunnare lager. Jag och sambon orkade faktiskt knappt äta hälften ur våra små formar!
Och vill man göra en stor cheesecake i springform kan man nog fyrdubbla receptet :)

Förra veckan städade jag undan julen, men idag köpte jag äntligen ett par nya blommor till köksfönstret, och unnade mig dessutom en bukett tulpaner!
Även om jag alltid tycker det är lite sorgligt när det är dags att ta ner julen, är det ganska kul att få fixa lite nytt o fräscht!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar