söndag 19 januari 2014

Semlor!

Idag har jag ätit årets första semla, och den var hemmabakad!


Jag gjorde bullarna enligt detta recept från Sju sorters kakor:

12-15 semlor
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 liter vetemjöl

150 g mandelmassa

Jag gjorde halva receptet och fick ändå 16 semlor! Men som ni väl vet nu föredrar jag små kakor! Roligare att ta två om man är supersugen! :)
I receptet står det att man ska smälta smöret och värma mjölk och smör till 37 grader och smula ner jästen. Men jag gjorde som med lussekatterna i julas. Som det stod i tidningen buffé för att få godast bullar. Jag använde rumsvarmt smör och mjölk. Rörde ihop det med jäst och fyllde på med socker, salt, ägg och kardemumma för det tycker jag absolut det ska vara i semlebullar. Och sedan ner med mjöl lite i taget. Men jag fick använde nästan dubbelt så mycket mjöl (nära en liter till halv sats) och jag trodde bullarna skulle bli mycket torra. Och jag svor över receptet och över att jag är så dåligt på att baka vetebröd!
Men icke! Inte blev de torra!
Jag lät degen jäsa en timme, rullade ut bullarna och lät de jäsa minst 30 minuter till och sedan gräddade dem 10 minuter på 225 grader (penslade med ägg också såklart).
Och de blev så lätta, luftiga och saftiga! Mycket goda bullar.
Jag undrar om det är för att jag använde rumsvarmt smör och mjölk? För såhär bra har aldrig mina semlor eller lussekatter blivit förut! Om det nu är det som är orsaken, varför i hundan har ingen avslöjat denna hemlighet förut??
Här har jag hela livet trott att jag är värdelös på att baka bullar, och så är det bara att låta bli att smälta smöret!


Jag gröpte ur bullarna, och blandade innehållet med mandelmassa och en gnutta mjölk. Jag finhackade lite sötmandel också och blandade ner, det ger semlorna en lyxig känsla!

Och jag och sambon har njutit av varsin semla!
14 semlor ligger nu i frysen, bara att plocka upp och vispa grädde när man blir sugen eller får gäster! Mums!

Ett tips från min mamma är att mellangrädde håller längre i kylen än vispgrädde, kan vara bra att veta om man vill ha ett paket grädde redo i kylen men inte vet riktigt när det kommer användas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar