fredag 31 januari 2014

Hjortroncheesecake med punsch




Detta recept är min stolthet!
Det är det bästa jag kommit på själv, och absolut den kaka jag fått mest beröm för! Att den är toppad med Norrlands guld, mylta, hjortron, det är väl knappast en nackdel...!

Självklart har jag utgått ifrån ett standardrecept på cheesecake, men smaksättningen med hjortron och punsch har jag kommit på själv! Och det blev riktigt gott!

Botten:
12 digestivekex
50 g smör

Fyllning:
500 g kesella
½ citron
2 tsk vaniljsocker
2-3 msk punsch
3 - 4 blad gelatin
2 ägg
1 ½ dl socker
3 dl vispgrädde

Topping:
Ca 500 ml hjortronsylt
3 gelatinblad

  1. Krossa digestivekex med smör och tryck ut i en springform. Ställ svalt.
  2. Ta lite av vispgrädden (ca 1 dl) och koka upp med vaniljsocker och rivet skal av citron + citronsaft. Dra av från plattan och smält ner 3-4 gelatinblad (som först har legat i kallt vatten en stund. Krama ur vattnet). Häll i punschen.
  3. Rör ner kesellan lite i taget (häll över i en annan bunke om det inte får plats). Se till att det blandas ordentligt.
  4. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa grädden tjock och luftig, och blanda med äggen.
  5. Blanda äggkrämen och den svala kesellakrämen. Häll i springformen över digestivebotten och låt stå riktigt svalt.
  6. Värm sylten och smält ner gelatinblad i (som blötlagts i vatten). Låt svalna något.
  7. När kakan stelnat, häll över den svala sylten, ställ kallt och låt allt stelna.
Jag gjorde denna i somras på nygjord hjortronsylt, och tog med till farmor. Det blev mycket poppis!
Och i helgen fyllde svärmor i Jämtland jämnt, så då gjorde jag och sambon denna som efterrätt, lika poppis då!
Den smakade dock lite mycket citron senaste gången, jag tog nog inte all citronsaften första gången därför skrev jag ½ citron åt er nu. Tänk ½ - 1 citron.
Jag brukar ta 2 msk punsch, det ska inte smaka sprit tycker jag utan endast bryta av lite mot hjortronen och den fräscha citronen... Men man kan ta 3 msk om man vill ha lite tydligare punschsmak.
Jag har också tagit 3 gelatinblad i själva fyllningen och nu sist blev den nästan lite för lös. Men det kan också bero på hur kall kylen är och hur länge den får stå kallt... Det är nog bara en fördel att göra cheesecake dagen innan fikat!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar