söndag 9 februari 2014

Melodifestivalfika


I veckan beställde jag aluminiumformar (och sprits och tyll, och en mindre springform). Så i helgen kände jag att det var dags att prova dem!


Så jag gjorde mazariner, och några katalaner, dvs mazarin med sylt på! För det tycker jag är så gott.
Eller ärligt talat kallades receptet Kejsarkronor i kakboken. Men jag vet inte riktigt vad som är skillnad på mazarin och kejsarkrona förutom utseendet?
Receptet kommer från Alla sorters kakor av Kristina Eriksson. Denna bok köpte sambon till mig från jultidningsförsäljaren. Och jag tycker väldigt mycket om den! De flesta verkar vara hyfsat enkla recept, och mycket bär, mandelmassa och choklad - precis sånt som jag också tycker om!


Kejsarkronor
Deg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
½ dl kallt vatten
½ tsk salt

Fyllning:
175 g mandelmassa
3/4 dl strösocker
1 ½ äggvita

Blanda vetemjöl, smör, vatten och salt till en deg i en bunke. Lägg svalt i nån timme.
Blanda mandelmassa, socker och äggvita i en bunke. Dela degen i minst 16 delar. Tryck ut degklumparna i aluminiumformarna (de behöver inte smörjas). Fyll med mandelsmassa, nästan ända upp men inte riktigt.
Grädda kakorna i mitten av ugnen på 200 grader i 15-20 minuter.
Låt de svalna. Jag dekorerade med florsocker blandat med lite, lite vatten. Så det blev mazariner. Och katalanerna bredde jag först på lite sylt (min hemmagjorda sylt) och sedan florsockerglasyren.

Mördegen till formarna var mycket lätt att göra, spröd och god och lossnade lätt från formarna. Den kommer jag definitivt att göra fler gånger, och fylla med olika saker... (se även nedan).

Från samma bok finns ett kakrecept jag aldrig sett förut och aldrig smakat. Amaretti al Limone!
De blev en favorit direkt! Härligt sega i mitten och ändå nästan fluffigt spröda...! Och denna underbara citronsmak ihop med ljuvlig mandelmassa, mmmm...!

75 g skållad sötmandel
200 g mandelmassa
 3/4 dl strösocker
1 stor äggvita
finrivet skal från 1 citron
2 dl florsocker

Mal mandeln grovt i en matberedare. Blanda mandelmassa, socker och äggvita till en slät ganska tjock smet i en bunke. Tillsätt mandel och citronskal.
Ta florsocker på händerna, ta en klick av smeten och rulla en 4-5 cm lång längd i handflatorna. Det ska vara mycket florsocker på så rulla dem gärna i det också.
Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt, och grädda dem i  mitten av ugnen på ca 175 grader i 12-15 minuter tills de fått en gyllene färg.


Jag använde även lite av mördegen till mazarinformarna att göra en liten chokladkaka av...
Jag värmde ca 2/3 dl grädde med 2 msk socker och smälte ner 100 g mörk mintchoklad (det får inte koka!). Sedan fick det svalna, det blev dock lite för svalt för den blev för hård för att spritsa i formarna som jag tänkt... Så jag fick bre den på kakorna istället. Det hade nog gått att spritsa den om jag ställt den i rumstemperatur lite längre.
Sedan toppade jag med några krossade polkagrisar! Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar