söndag 2 februari 2014

Tapaskväll


Igår va det dags för Melodifestivalen, och eftersom sambon inte bryr sig ett dyft bjöd jag hem kusinerna att titta med mig!
Vi käkade lite också förstås, jag funderade på om jag skulle bjuda men tänkte att då vågar ingen av dem bjuda hem oss andra om de känner att de inte har råd... Så då tänkte jag att vi kunde dela på matpengarna men det är inte så kul... Så kom jag på att vi kunde ha knytkalas med smårätter!
Det blev mycket mat! Mycket god mat!
Kusinerna hade med sig lammkorv, kycklingklubbor, pastasallad, parmesansticks...!
Jag bakade foccacia för första gången. Det är ett italienskt bröd, som man kan trycka ner oliver och soltorkad tomat i, och som gärna får toppas med oregano och flingsalt!

Sambon gjorde sina rullar med parmaskinka. Då mixas 1 pkt fetaost med 1 burk creme fraiche. Krämen kan gärna få stelna till lite i kylen. Lägg en stor klick av krämen i kanten på en skiva lufttorkad skinka och rulla ihop. Kan gärna serveras som förrätt på en bädd av ruccolasallad!
Jag gjorde också laxrullar. Då blandar jag färskost med pepparrotssmak med dill. Denna brer jag ut på en skiva kallrökt lax och rullar ihop! Mumsigt.

Jag gjorde också små smördegspiroger fyllda med fetaost.
Då använde jag färdiga smördegsplattor. Jag kavlade ut den lätt och delade i tre delar. Smulade lite fetaost på en änden och kryddade med pizzakrydda (eller oregano). Tog lite vatten på fingret och strök längs kanten, vek över den andra halva av smördegen och tryckte ihop kanterna med en gaffel. Sedan penslade jag med ett uppvispat ägg. Och så stack jag två hål med en provsticka, för jag tycker smördeg kan puffa upp lite väl mycket annars... Och så in i ugnen ca 10 minuter på 225 grader, tills de fått fin färg.


Till efterrätt blev det kladdkaka!
Jag hade funderat lite och haft många recept på småkakor flygandes genom huvudet, men nu när kusinerna skulle komma tänkte jag att det det kanske var lika bra att strunta i att vara gammal tant och vara lite ungdomlig för en gångs skull!
Så kladdkaka fick det bli. Fast jag tycker inte alltid om kladdkaka... Jag kan ganska ofta bli sugen på det, men sedan äter jag två tuggor och så är det inte gott längre...
Men jag tycker det blir mycket godare om jag blandar i lite nötter eller kola eller liknande! Något som bryter av...

Kladdkaka
100 g smör
150 g mörk choklad
2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
15 dumlekakor
1 ½ dl hasselnötter

Vispa samman ägg och socker.
Smält smör och choklad och rör ner i smeten.
Blanda de torra ingredienserna, vänd ner i smeten och blanda noga. Dela kolor i 2 eller 3 delar och vänd ner i smeten.
Smörj och bröa en form, häll över smeten. Hacka hasselnötterna och strö dem överst. In i ugnen på 175 grader i 15-20 minuter.

Och gör inte som jag och ha ugnen på 225 grader... För det blev brända hasselnötter ovanpå... Men medan kakan var mjuk och varm kunde jag pilla bort de, hacka över nya och sätta in kakan i ugnen i 5 minuter till på lägre värme :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar