fredag 21 februari 2014

Surdeg

Äntligen surdeg!


Till slut har jag fått igång en surdegsgrund!
En surdeg ställer inte höga krav, men den vill bli sedd och ompysslad! Jag glömde skaka burken första morgonen, men ikväll var den mycket fin ändå så det klarade sig!
Jag har nu en "fusk-deg" på gång. Det är ett recept på frukostfrallor från min surdegsbok (Surdegsbröd, av Martin Johansson), men det är lite jäst i. Jag tog dessutom i lite honung trots att det inte ska vara något sött i enligt receptet, jag tänkte att jästen ville ha det...
Just nu jäser degen någon timme, sedan ska den knådas igen och rullas ut till frallor som sedan får vila/jäsa i kylskåpet och gräddas imorgon på morgonen.
Annars ska ju en vanlig surdeg jäsa en hel natt, sedan blandas ut med ännu mer mjöl och jäsa i flera timmar till och efter det har de ofta lång baktid i ugnen, så det blir ju svårt att få till nybakat bröd till frukost, vilket jag tycker är lite synd...

Rågsurdegsgrund:
Dag 1, morgon
1 dl ljummet vatten
½ dl rågmjöl

Blanda i en glasburk. Lägg på locket men skruva inte fast det. Låt stå i varm rumstemperatur (20-25 grader).
Titta till din surdegsgrund och skaka burken försiktigt morgon och kväll. Degen luktar illa och skiktar sig - det är normalt.

Dag 4, morgon
1 dl ljummet vatten
1 ½ dl rågmjöl

Fyll på med vatten och blanda, blanda runt. Nu blir blandningen lite tjockare.

Dag 4, kväll
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Nu bör din surdegsgrund vuxit lite och kanske syntes någon bubbla.

Dag 5, morgon
Nu bör din surdegsgrund var tjock och bubblig! Lite som en "mousse" i konsistensen beskrivs den i min bok... Är den inte bubblig kan du nog vänta nån timme till. Har den skiktat sig igen har du nog väntat för länge...
Är den bubblig o fin så ställ in surdegsgrunden i kylen tills du ska baka. Surdegsgrunden kan skikta sig men det gör inget.

En gång i veckan vill surdegsgrunden få tillsyn och bli matad. Då tömmer jag skoningslöst ut allt utom 0,5 dl surdegsgrund, och tillsätter 1 dl vatten och 1 dl mjöl. Sedan får den stå framme i rumstemperatur under natten tills den blivit bubblig o fin igen, då åker den tillbaka in i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar