torsdag 26 juni 2014

Dillkött på älg

Jag blev sugen på dillkött, som egentligen brukar göras på kalv. Jag funderade på om det inte går att göra på älg också, och hittade ett recept i älgkokboken som sambon fick av mig i julklapp för några år sedan! Författaren är Anders Levén.


1 kg älgkött
1 morot
1 gul lök
10 vitpepparkorn
3 lagerblad
1 msk salt

Jag kokade köttet kvällen före. Det var en stek som jag delade i rejäla bitar, täckte med vatten och kokade med tre lagerblad, vitpepparkorn, en morot, gul lök och salt. Det fick koka i ca 3 timmar. Enligt Levéns recept ska köttet koka ca 1 ½ timme men han hade nog ett finare kött, det ska ju bli så mört att det nästan faller isär när man trycker på det!
Sedan silade jag buljongen och kokade ner den till ca 6-7 dl enligt receptet.

2 msk smör
3 msk vetemjöl
6-7 dl buljong
salt o peppar
50 g kallt smör
1 dl ättiksprit (12 %)
½ dl socker
En rejäl knippe dill

Fräs smöret o en kastrull och pudra över mjölet. Häll ner buljongen under omrörning och låt koka minst 15 minuter. Krydda sedan med salt, peppar och kallt smör.
Koka upp ättiksprit, socker och dillskaft. Fiska upp dillskaften och häll ner ättiksockret i såsen. Dela älgköttet i mindre bitar och rör ner i såsen tillsammans med rikligt med hackad dill!


Jag tyckte nästan detta recept blev lite väl syrligt men sambon tyckte det var lagom. Ett tips är att smaka av innan ni häller ner hela ättiksockret i såsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar