onsdag 4 juni 2014

Laxsoppa med squash

En enkel och somrig laxsoppa som jag snodde ihop idag!

Laxsoppa med sqaush 4 port.
3 laxfileér
2 (små) squash
1 morot
2,5 dl matlagningsgrädde
0,75 l vatten
1 tsk italiensk salladskrydda
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl vitt vin
Rivet skal från ½ citron
Salt & peppar
Färsk gräslök, mynta, basilika

Dela squash och skalad morot och fräs upp i en gryta med lite olja. Salta o peppra. Häll på grädde, vatten och smula ner en buljongtärning. Krydda med italiensk salladskrydda och rivet citronskal. Låt koka ca 5 minuter. Dela lax i mindre kuber och häll ner i soppan. Häll på vitt vin. Låt sjuda 5 minuter.
Strö över finhackad gräslök och blad av basilika och mynta. Servera!

Nu när jag fått lämna mitt jordgubbsland i huset, så har jag istället en kryddhylla på balkongen (och två tomatplantor)!
Kryddor har jag fått från mamma, delade från hennes kryddland. De ser lite ledsna ut just nu, jag hoppas de repar sig efter omplanteringen. Kanske de tycker de får för lite sol på min skuggiga balkong...


Kryddhyllan har jag designat och byggt själv :) (med lite hjälp från sambon och pappa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar