fredag 27 juni 2014

Fredagsmiddag

Lite matinspiration såhär inför helgen!
Här blev det vilt ikväll igen.


Sambon bankade ut älgbiffarna till lövbiffar, jag lade grönmögelost på ena sidan och vek de dubbla. Doppade dem i mjöl, sedan ägg och sist ströbröd med salt och peppar. Sedan stekte vi dem i smör till de fått fin färg, och efter de fick de eftervärmas i ugnen på 200 grader i ca 5-10 minuter.

Till det hade jag plockat ut de minsta nypotatisarna jag kunde hitta i affären. Jag hade faktiskt kokat dem några minuter dagen innan också, mest för att kunna korta ner tiden i ugnen men också för att jag tänkte att de kanske blir lite mindre vattniga då, som färskpotatis annars lätt kan bli. De fick åka in i ugnen på ca 230 grader, med rikligt med olja och flingsalt. På slutet fick några färska haricot verts ligga med på plåten, och jag kryddade potatisen med färska örter de sista minutrarna.

En liten sås blev det på resten av osten mixat med gräddfil.

Till efterrätt snodde jag ihop ett pajskal med havregryn som jag gräddade några minuter på 230 grader. Så for jag tog ut pajskalet bredde jag på ett rejält lager lemon curd och sedan massor med skivade jordgubbar! Serverades nästan direkt med grädde! Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar