tisdag 11 november 2014

Kesoplättar

Jag har ingen aning om vart jag fick idén till denna rätt... Men jag har ofta tänkt göra någon sorts risplättar men det har aldrig blivit...
Första gången jag gjorde denna rätt gjorde jag med hel bulgur, men nu har jag gjort den två gånger till med ris och det blev godare!

Nu har jag fått till receptet också så att jag kan posta det här! :)


Kesoplättar 4 rejäla portioner
6 ägg
1 dl mjöl
2 portioner kokt ris
2 dl ajvar relish
500 g keso
5 cm purjolök
½ gul lök
salt
peppar

Hacka purjolök och gul lök fint.
Vispa ägg och mjöl. Rör ner kokt ris, ajvar relish, lök, keso, salt och peppar.
Stek i rapsolja på medelhög värme.
Det är viktigt att ha tålamod och inte vända plättarna innan de stelnat till. Och så att inte ha för hög värme förstås (så det blir brända) eller för låg (då blir det ingen stekyta undersida utan svårare att vända). Jag brukar föredra min gjutjärnspanna men i detta fall är det lättare att steka i teflonpannan.

Serveras gärna till t.ex. råkostsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar