fredag 21 november 2014

Saffransgul ris a la malta med karamelliserad apelsin

Alltså, prova denna efterrätt!
Jag tycker den blev överraskande bra!
Jag blev lite inspirerad av Halv åtta hos mig, i veckan... :)


Saffransgul ris á la malta 2 port
½ dl vispgrädde
2 dl risgrynsgröt
½ dl florsocker
½ kryddmått vaniljpulver
½ paket saffran

1 apelsin
½ dl björnbär
50 g smör
1 msk florsocker
en gnutta vaniljpulver

Vispa grädden med saffran (jag tog nääästan hela paketet), florsocker och vaniljpulver (inte att förväxla med vaniljsocker) eller frön från ½ vaniljstång.
Rör ner risgrynsgröt (jag använde köpt färdig gröt, ½ "korv").
Häll upp i portionsformar och ställ in i kylen nån timme.

Filéa en apelsin, dvs skär bort skalet och skär ut klyftor utan att det vita otäcka skinnet kommer med. Dela klyftorna i bitar.
Bryn smöret i en kastrull/stekpanna så att det blir gyllenbrunt. Rör ner en matsked florsocker och låt puttra försiktigt nån minut och rör tills sockret smält.
Dra av från plattan och rör försiktigt ner apelsin och björnbär. Låt svalna några minuter innan du toppar den kylskåpskalla ris á la maltan med röran.
Servera och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar