lördag 27 juni 2015

Kakor

Eftersom jag efter sommaren börjar på nytt jobb, så ville jag bjuda alla mina nuvarande kollegor på fika innan semestrarna.
Jag har ju bytt avdelning över sommaren också, så det var många att bjuda på fika. Att göra så mycket tårta kändes därför inte aktuellt. Jag funderade på kladdkaka men att stå o vispa så mycket vispgrädde på jobbet till det kändes också krångligt...
Så jag bakade småkakor istället!
Det blev poppis och jag tror faktiskt alla tog två av minst en sort! Det roligaste var att de tyckte om mina havreflarn, som jag ju i princip kommit på receptet till själv! Typ...


Jag tog lite mindre smör i flarnen denna gången bara. 

Havreflarn med flingsalt ca 40 st
150 g smör
200 g mandelmassa
2 dl vetemjöl
1 ½ dl rörsocker
2 msk sirap
3 dl havregryn
<2 tsk flingsalt

Rör ihop allt utom havregryn  och fingsalt i en matberedare. Tillsätt havregrynen till smeten för hand efteråt, så att havregrynen är hela. Eller rör ihop allt med gaffel o bunke på traditionellt vis ;)
Tillsätt 2-3 små nypor med flingsalt, inte mer än en tesked!
Rulla bollar av smeten, lägg de på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lätt. Lägg inte bollarna för tätt för då smälter de ihop.
Grädda dem i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter tills de fått fin färg i kanterna.

Syltkakor var mina favoritkakor som liten! I min kakbok har de ett tjusigare namn.

Wienerstänger ca 60 st
250 g smör
1 ½ dl socker
2 ägg
7 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
3-4 msk hallonsylt
2 dl florsocker
1 ½-2 msk vatten

Rör matfett och socker. Tillsätt äggen, ett i tage, och mjölet blandat med hjorthornssaltet. Arbeta till en smidig deg.
Forma ca 40 cm långa längder, lägg på plåt med bakplåtspapper. Gör en fördjupning i mitten på varje längd, fyll med sylt (det går smidigt med sylt på plastflaska!).
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter på 175 grader.
Blanda samman ingidienserna till glasyren och bred den över de varma längderna. Skär den sedan på snedden i bitar.

Nötchokladrutor ca 30 st
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
100 g smör 
1 ½ dl socker
1 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
! ½ dl (100 g) hasselnötter

Blanda mjölet med bakpulver, kakao och vaniljsocker.  Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägget och sikta ner mjölblandningen. Bred ut smeten på en plåt (25*35 cm) med bakplåtspapper. Strö över grovt hackade hasselnötter.
Grädda i ugnen i 15 minuter på 175 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar