onsdag 17 juni 2015

Sommarmat

Idag har jag faktiskt unnat mig en ledig dag mitt i veckan, och tränat hund, blivit ompysslad av frisören - och självklart lagt tid i köket!

Idag gjorde jag för första gången hemmagjord majonnäs (eller det blev rättare sagt aioli). Men jag tog alldeles för mycket vitlök och man ska nog inte använda bara olivolja heller utan hellre hälften av någon neutral olja också. I övrigt var det inte så svårt, man blir trött i armen av allt vispande bara! Och det är absoluta värt att göra egen (bara man är försiktig med vitlöken!). De finns flera recept på nätet, bara att googla!

Jag tittade på Trädgårdstisdag på svt igår, och Tareq Taylor gjorde lax i salladsblad. Så idag gjorde jag en förenklad variant på det.
Jag hade en sallad som heter Sweet Heart Gem, som jag lade en klick aioli på. Sedan lade jag helt enkelt bitar av varmrökt lax överst. Det blev gott, och smidigt att äta med en hand i salladsbladet!


Sedan gjorde jag faktiskt Caesarsallad också!
Min favoritsallad, med fet dressing, knaperstekt bacon och parmesanost! Ja och självklart romansallad, tomat och kyckling. Och hemmagjord caesardressing! Enligt detta recept.
Nu glömde jag nästan krutongerna på surdegsbröd! De gjorde jag genom att skära dagsgammalt surdegsbröd i kuber, och stekte dem i lite rapsolja i stekpanna tills de fått färg o blivit knapriga.


För övrigt är det ju midsommar snart!
Vill man inte göra lax i salladsblad kan man ju göra min supergoda laxtårta! Den rekommenderas verkligen! Receptet finns här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar