måndag 1 juni 2015

Dammsugare



Mandelkubben var mjuka och trista i helgen. Så jag passade på att förnya dem! Dammsugare blev det!
Eftersom de gjordes på mandelkubb, och jag hade en flaska amaretto sedan jag gjorde tiramisu för 1 ½ år sedan, så blev det dammsugare med mandelsmak istället arrak/punsch. Jag tog nog två eller tre matskedar, för jag ville att de skulle smaka ganska mycket!

Dammsugare
100 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakao
3 dl kaksmulor (t.ex. sockerkaka. Eller mandelkubb.)
punsch/arrakessens/amaretto efter smak (2-3 msk)
100 g marsipan
mörk choklad (ca 100 g)

Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakaopulver poröst.
Tillsätt kaksmulor och rör tills allt är blandat, jag körde i matberedaren. Smaka av med punsch/arrakessens/amaretto. Ställ degen kallt en stund.
Forma 5 cm långa bitar och klä dem med tunt kavlad marsipan. Doppa ändarna i smält mörk choklad.

Vissa av dammsugarna blev rättså fina men jag kan inte låta bli att visa de som ser ut så som kakor bakade av mig brukar se ut hihi!


Och sedan hade jag bara ca 50 g marsipan så jag fick doppa några helt i choklad, men det gick ju också bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar