måndag 8 juni 2015

Svenska jordgubbar!


I fredags stod jag och tittade lite misstänksamt i fruktdisken. Det fanns jordgubbar där, som var svenska.
"Ska man tro på att de är svenska?" frågade damen bredvid mig, som var lika fundersam som jag.
"Ja det är de nog..." svarade jag. "Men de är nog odlade i växthus. Så jag funderar på om de har nån smak."
Damen tog en liten ask iallafall. Och jag tänkte att man kan ju testa iallafall! Men jag är lite kräsen med jordgubbar. Jag är ju uppvuxen med söta, solvarma jordgubbar direkt från trädgården. Om jag någon gång bli så sugen att jag köper utländska jordgubbar blir jag alltid grymt besviken (så jag gör inte det längre). Och ganska ofta blir jag faktiskt besviken på de svenska sommarjordgubbarna också, som har odlats mer för att vara fina och tåla långa transporter, än för att vara goda...
Så fort jag kom hem med min lilla ask i fredags var jag tvungen att prova! Och oj så goda de var! Söta och fulla av smak!
Så de var kanske till och med odlade på friland.

Så jag gjorde chokladmousse och överraskade sambon med en extra lyxiga efterrätt på fredagkvällen!
Andra supergodasaker att göra med jordgubbar nu när säsongen drar igång är ju att doppa dem i vit choklad och kokos, den ljuvliga sommarsuissen eller dessert med jordgubbs- och rabarberkompott.
Fast allra godast är de kanske med vispad grädde eller vaniljglass?

Det har ju sagts att det ska bli mycket jordgubbar i år, och att de är extra söta på grund av det svala vädret. Förutom massor av myggor och jordgubbar förutspås det ju bli ett bra kantarellår, hoppas hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar