söndag 20 oktober 2013

Godaste baguetterna


Dessa baguetterna gjorde min kollega till jobbets sommarfest, och nästan alla ville ha receptet! Då förstår ni att detta är riktigt goda baguetter :)

4 Havrebaguetter
½ paket jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 msk honung
3 dl havregryn
10 - 10 ½ dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och strö över salt och klicka i honungen. Rör ut med lite av det ljumma vattnet och häll sedan i resten av vattnet.
Tillsätt havregrynen och sist vetemjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg (den ska vara ganska lös).
Strö 2 msk vetemjöl över degen och låt jäsa 1 - 2 timmar.
Värm ugnen till 260 grader. Häll ut degen på mjölat bakbord. Använd degskrapa för att dela degen i fyra delar. Var försiktig så att inte jäsbubblorna förstörs!
Fös ihop dem i avlånga baguetter, och vrid dem försiktigt i en spiral och lyft över till en plåt med bakplåtspapper.
Grädda direkt i ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 15 grader och grädda ytterligare 12-15 minuter.

Förbereda. Ett så tråkigt ord, men härligt att ha gjort!
Jag arbetade snabbt ihop degen på fredagkvällen. Sedan fick den stå framme och jäsa till sig lite. Jag hade tänkt att den skulle stå en timme men jag glömde bort den så den fick stå nästan två :P Men detta brödet gillar att jäsa! Sedan ställde jag in bunken i kylen över natten. På lördagsmorgonen värmde jag upp ugnen och tog fram bunken med degen i rumstemparatur igen. När jag kom hem efter en promenad med vovven och kameran i en underbar, krispig, frostig morgon, så föste jag ihop dem i baguetter och gräddade dem. Blev en mysig helgfrukost med hallonsmoothie också!






Självklart avnjöts baguetterna med pumpamarmelad!

1 kommentar:

  1. Åh, de ser jättegoda ut!! Synd att vi missade dem i all flyttstädning.
    Om man ber snällt kanske man kan få smaka nya snart?
    Mamma

    SvaraRadera