onsdag 16 oktober 2013

Vid akut sötsug

Jag brukar försöka stå emot. Oftast lyckas jag. Men ibland känns det som att varken kropp eller själ får ro förrän jag fått i sig socker!

"Ta en frukt" sa mamma när jag var yngre och hungrig långt innan middagen. "Frukt är godis" är en annan seglivad myt. Ta en frukt och gör godis, skulle jag vilja säga!

Äppelpannkaka

1 rejäl smörklick
1 msk socker
1 litet äpple
1 litet ägg
1 msk vetemjöl
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
Kanel

Smält en smörklick och socker i en stekpanna.
Skala och riv ett äpple grovt, rör ner det i stekpannan och låt fräsa några minuter (typ 5). Pudra över kanel.
Vispa ett ägg med mjöl, mjölk och vaniljsocker. Häll pannkakssmeten är de frästa äpplet som är jämnt fördelat i pannan, och stek som en vanlig pannkaka.

Detta blev en liten pannkaka. Lagom för en person :)
Antagligen extra supergott med vaniljglass till också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar