torsdag 10 oktober 2013

Pumpa!

När lilla vovven blivit kastrerad och i några dagar knappt får promenera, får man tid för annat! Och orkar man inte fixa runt i nyinflyttade huset, så fixar man i sitt underbara "stora" kök med diskmaskin!

I veckan har jag tagit hand om den ena pumpan jag fick av morbror. Det var en annorlunda sort än den jag fick förra året. Innehöll en hel del vatten tror jag allt.

Detta är alltså inte en "vanlig" orange pumpa utan en något mindre och rödare sort!

Jag testade att göra pumpamuffins. Jag använde mammas recept på en otroligt god morotskaka (godare än någon jag nånsin fått på café) men bytte ut moroten mot pumpa såklart, och jag bytte kryddorna lite också för jag var rädd att det bara skulle smaka konstig morotskaka annars...!



Muffins:
2 ägg
2 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 - 2 tsk malen ingefära
1 - 2 tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja
Rivet skal från 1 citron
3 -4 dl fint riven pumpa (utan skal och "innanmäte")

Glasyr:
50 gr philadelphia
30 gr mjukt smör
 2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, ingefära, kardemumma och vaniljsocker.
Tillsätt olja och mjölblandningen i smeten, och till sist riven pumpa och citronskal.
Häll upp i formar (smeten jäser inte särskilt mycket) och grädda i ugnen på 200 grader, 15 - 20 minuter tills de fått en gyllene färg.
Rör ihop alla ingredienser till glasyren, till en jämn smet. Spritsa ut en liten glasyrblomma på varje muffins.

Jag tror det var allt vatten i pumpan som gjorde att de inte reste sig särskilt mycket, men det gjorde å andra sidan att det blev väldigt saftiga muffins!
Pumpa smakar ju lite speciellt men kollegorna på jobbet tyckte om dem! De som inte gick åt på eftermiddagsfikat försvann dagen efter under förmiddagsfikat. Fast de gillade nog glasyren bäst ;)

Och igår var det återigen dags att göra pumpamarmelad!
Jag gjorde det även förra året.
En kollega hade med sig hemmagjord pumpamarmelad på jobbet (ja vi fikar mycket), och när jag efter några tuggor vant mig vid den annorlunda smaken (det var ju inte apelsin...) så blev jag väldigt förtjust, och fick receptet. Men jag lyckades inte alls, utan fick slänga en stooor gryta marmelad... Så less man blir när man slavat i köket flera timmar och får slänga ut resultatet...
Men morbror kom med ett annat recept från tidningen Land som inte var lika komplicerat, så jag gjorde ett ryck och det blev några goda burkar!
Och sedan den sista burken tog slut har jag längtat efter att göra ny marmelad!

















Detta receptet är från Land, men jag har ändrat kryddningen efter samma kryddningen som i min kollegas recept.

1 kg socker
3 dl vatten
12 dl grovt riven pumpa
4 hela kanelbitar
2 citroner, rivet skal och saften

Koka upp vatten, socker, citron och kryddor i en stor kastrull och låt koka ca 5 minuter.
Tillsätt den rivna pumpan och låt koka tills den blivit genomskinlig, ca 20 minuter.
Skumma av och häll upp i väl rengjorda burkar (jag kokar dem). Förvara i kyl.

Detta är egentligen dubba receptet, det blev 4 burkar. Kanske, hm, knappt 1 liter marmelad?
Så det blev inte supermycket, ska man stå o koka marmelad är det lika bra att göra en rejäl sats istället för bara litegrann som i originalreceptet.

I originalreceptet är det 6 dl riven pumpa, och 2 ½ dl vatten. Jag tog lite mindre vatten eftersom denna pumpa innehöll så mycket vatten, och förra året blev marmeladen lite väl lös. Jag tror den blev lite fastare i år. Jag har inte smakat den än, blir spännande att se, förra årets var mer orange i färgen, denna blev väldigt gul. Jag tycker också att denna pumpan smakar ganska mycket åt melonhållet faktiskt...

Jag testade också att förvälla och frysa in lite pumpa, får se om det funkar.
Ändå fick jag faktiskt slänga nästan 1/4 av pumpan som jag inte orkade ta hand om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar