söndag 8 december 2013

Andra advents-fika

Idag kom mamma, pappa och farmor på lite fika, och jag fick äntligen tillfälle att använda mitt älskade våningskakfat!
Jag bjöd på kolakakor och lussefläta och så bakade jag en fruktkaka!


Engelsk fruktkaka med konstiga, plastiga bär/frukter är inte riktigt min grej. Men denna fruktkaka tycker jag blir riktigt bra!
Jag har gjort receptet utifrån mitt absoluta favoritmuffinsrecept som mamma hittat någonstans på internet, och sedan har jag bytt ut vissa grejer mot mer juliga smaker - självklart kardemumma och tranbär! ;)

Fruktkaka
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl flytande margarin
3 dl socker
4 ägg
2 tsk malen kardemumma
1 dl apelsinmarmelad (helst av en gammaldags brittiskt sort, med stora bitar i)
100 gr hackad mörk (70 %) choklad
1 dl torkade tranbär

Rör ihop vetemjöl, bakpulver och kardemumma. Tillsätt flytande margarin, socker, ägg och marmelad. Blanda. Vänd ner tranbär och hackad choklad (gärna ganska små chokladbitar). Smöra och bröa en sockerkaksform.

Sedan har jag ärligt talat lite problem med gräddningstiden, eftersom detta blir en ganska stor sats till en ganska stor brödform. Kanske man ska göra hälften, och hälla upp i en vanlig sockerkaksform och grädda på 175 grader i ca 40 minuter, som en vanlig sockerkaka...
Jag hade temperaturen på mellan 175-200 grader, fick lägga över folie när färgen blev lagom och gräddade den totalt i ca 1 h och 20 minuter...

1 kommentar:

  1. Tack för den goda fikan!
    Jag ska baka dina kolakakor nästa gång för de var godare än de jag brukar göra.
    Allt annat var också gott så klart!
    Kristina

    SvaraRadera