fredag 13 december 2013

Snabb, enkel, god julchoklad!

Trots att vi faktiskt ska resa bort över jul, och har massor av chokladpraliner som vi fått i skafferiet, så var jag så sugen på att göra lite julgodis!
Och detta gick ju så väldigt fort och lätt! Och mamma kan ju få det som blir över, hon som ska ha massa gäster i jul!


Förenklad Rocky Road
Egentligen ska det väl vara fler ingredienser i Rocky Road men jag valde att ha bara de godaste - pistage och marshmallows!

100 gr mörk choklad
2 msk grädde
En näve pistagenötter (gärna rostade&saltade)
Några marshmallows

Dela marshmallows i små bitar. Pistagenötterna kan gärna vara hela.
Smält mörk choklad i lite grädde försiktigt i en gryta eller vattenbad. Dela helst marshmallows först så att du inte råkar göra som jag gjorde idag och chokladsmeten kokade upp! Då blir det grynigt och inte sådär lent och härligt, men idag blev det inte så illa som tur väl var!
Jag gjorde så att jag hällde upp hälften av chokladsmeten i en pappersklädd liten form, lade på marshmallows och nötter och bredde sedan över andra hälften av chokladsmeten. Låt stå svalt tills det stelnar och skär upp i fyrkanter.



Vit choklad med bär & nötter
200 gr vit choklad
En liten näve torkade bär
En liten näver hackade naturella cashewnötter

Jag använde torkade blåbär och Marabous vita choklad med en gnutta vaniljarom.
Smält den vita choklad försiktigt och bred sedan ut den på ett bakplåtspapper (inte för tunt!). Strössla ut torkade bär och hackade nötter. Jag hällde över lite choklad igen men det kan nog bli finare om det går att se bären och nötterna ordentligt!
Låt det svalna och stelna och bryt det i lagom bitar.

Detta blev verkligen både min och sambons favorit ikväll - supergott!
Får se om det blir några bitar att skänka till mamma...





Jag tycker det märks stor skillnad om jag använder 70 % choklad från godishyllan eller bak/block choklad, det blir godare ju bättre ingredienser jag använder!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar