onsdag 4 december 2013

Typ Nikkalouktasoppa

På sommaren när jag vill ha nåt enkelt och fräscht blir det sallad. På vintern blir det en värmande soppa!
Lättlagat och inga vitaminer hälls bort!

Jag tänkte göra Nikkalouktasoppa men jag hade visst inte de rätta ingredienserna så det fick bli soppa inspirerad av Nikkaloukta!


300 gram köttförs
1 gul lök
5 dl vitkål
1 - 2 morötter
1 burk krossade tomar
1 liter vaten
2 st buljongtärningar
1 msk soya
1 rågad tesked sambal oelek
Salt o peppar

Hacka lök och fräs upp i en stor gryta. Bryn köttfärsen i grytan, och sedan ner med finstrimlad vitkål (går t.ex. bra att skära med osthyvel) och riven morot.
Tillsätt tomater, vatten, buljong och kryddor. Låt koka ca 10 minuter tills moroten och vitkålen blivit mjuk.

Jag gjorde också en variant av scones till!
Receptet brukar ju vara 4 ½ dl vetemjöl, 50 gram smör, 2 d filmjölk, 2 tsk bakpulver, 2 krm salt.
Såhär gjorde jag av det jag hade hemma:

1 dl rågmjöl
1,25 dl fint dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl naturell yoghurt
5-6 hackade soltorkade tomater (i olja)
½ dl olja från burken med tomaterna

Blanda ihop allt, in i ugnen 10-15 minuter på 250 grader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar