lördag 7 december 2013

Julsmaker


Dagen startar på helgen alltid med en långpromenad - idag i snön och solsken! Sedan var det dags för frukost (brunch?) med risgrynsgröt och skinkmacka! Mums!


Allt dock färdigköpt... Ja skinkan griljerade sambon förstås men den var färdigkokt. Och gröten köpt på korv.
Det är väl delvis för att jag startade den här bloggen som jag känner att jag vill leva upp till prestigen att göra allt själv... Men delvis också för att jag föredrar att göra mer själv från grunden. att ha koll på vad jag stoppar i mig. Få lite mindre av fleromättat fett, konserveringsmedel, fosfater, salt och socker, palmolja...
Men skinkan är ekologisk iallafall (vilket tyvärr inte innebär mindre tillsatser men förhoppningsvis ett gladare grisliv).
Lite ledsen är jag faktiskt över att jag inte kunde göra en pepparkaksdeg igårkväll. Jag hade visst inte alla kryddor hemma! Och den ska ju vila över natten. Och imorgon har jag lite annat att pyssla med. Och sedan är det bara en helg kvar innan jag o sambon drar till varmare trakter över julen så då är det inte riktigt värt...

Men det finns ju viktigare saker i livet. Efter eftermiddagspromenaden la jag mig på soffan framför brasan, kröp upp i sambons famn, med vovven i min famn och såg hur herrarna kämpade hem ett silver i skidskyttestaffetten!
Helgen är inte över än, men jag tror det var den finaste stunden!
Mycket bättre än att hetskavla pepparkakor...

Idag har vi också strosat en liten stund på stan, och fikade på kondis där jag njöt av chailatte och chokladtårta!
Sedan blev de faktiskt pizza till middag ikväll... 

Men knäck har vi faktiskt hunnit koka!
Det gick superfort, jag har aldrig varit med om så snabbt knäckkok. Från det att jag blandade alla ingredienser i grytan och sambon hackade mandel, så tog den bara en kvart innan knäcken svalnade i formarna ute på balkongen! Jag tror knappt smeten kokade fem minuter!
Det var ren tur att jag tyckte att knäcksmeten började se färdig ut, och jag gjorde ett kulprov mest för säkerhetsskull...
Det var väl kanske för att vi gjorde en sådan lite sats. Det blev ca 30 knäck och det räcker ju gott åt oss. Jag tror att även om man är en större familj är det ju lättare att koka nya knäck lite oftare om det går såhär fort, än att greja med en knäcksmet som ska koka hur länge som helst, som stelnar när man håller på att hälla upp i formarna, formar som välter osv osv...


1 dl grädde
1 dl socker
1 dl sirap
½ hackad mandel
Koka upp allt utom mandel och låt koka till lagom konsistens. Gör ett kulprov i ett kallt vattenglas. När knäcken är färdig häller du i mandel och häller upp i formar såklart :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar