söndag 15 december 2013

Piroger

Vad gör man om man har ett vitkålshuvudet som ligger o skramlar i kylen?
Pizzasallad? Kålpudding?

I veckan fräste jag upp chorizo, lök, vitkål, paprika och slängde ner lite kokt quinoa med för att det knastrar så gott!
Enda kryddan var salt&peppar.


Idag gjorde jag piroger.
Jag fräste upp gul lök, köttfärs och slängde ner strimlad vitkål, gul paprika, champinjoner och riven morot. Jag kryddade med salt, svartpeppar, viltfond, soja och paprikapulver.
På ett köttfärspaket gjorde jag dubbel sats av denna deg:

Pirogdeg
25 gr jäst
75 gr smör
1 ½ dl mjölk
½ tsk salt
5 dl mjöl
1 äggvita (sist)

Det kan vara bra idé att göra fyllningen först, så att den hinner svalna.
Degen: Börja med att smält smöret och häll på mjölken, låt det vara ca 37 grader. Lös jästen i vätskan. Rör ner det mesta av mjölet och saltet sist äggvitan och resterande mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i 30 minuter.
Kavla ut och ta ut rundlar ca 15 cm i diameter. Degen ska räcka till ca 6 piroger.
Lägg på fyllning (inte för mycket!) och nyp ihop till en pirog. Låt pirogen jäsa 15-20 minuter. Skulle den ha öppnat sig under jästiden så nyp ihop igen.
Grädda i 225 grader i ca 15 minuter.


Degen är mycket lätt att arbeta med. Trots att jag bytte ut 2 dl vetemjöl mot rågmjöl så håller den ihop fint, det är en mycket tacksam deg! Och god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar