söndag 2 mars 2014

Brödbak

Jag hann ju aldrig rapportera hur frukostfrallorna blev förra helgen (eftersom jag pluggade stenhårt).
De blev luftiga och goda! Jäste bättre än förväntat.
Lite synd bara att sambon nästan brände dem i ugnen medan jag tog morgonpromenaden med vovven. Då fick jag bita mig i läppen och påminna mig om att frallor inte är så viktigt, trots att jag stått o knådat deg hela fredagkvällen (kändes det som)!

Mums med philadelphia och fikonmarmelad!

I helgen bakade jag ett nytt bröd. Eftersom jag hade lite jäst kvar (som snart var för gammal men inte än!) blev även detta lite av ett "fusk-surdegsbröd".

Jag började med att göra en surdeg på torsdagkvällen:
½ dl surdegsgrund
3 dl ljummet vatten
3 dl rågmjöl

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå i rumstemperatur över natten, det ska synas lite bubblor i degen. Jag skulle såklart till jobbet på fredagen, men degen hade inte blivit så sur (inga bubblor) så den fick stå framme till lunchen (då jag skulle rasta hunden). Sedan satte jag in den i kylen till kvällen.

På fredageftermiddag blandade jag till resten av degen:
2 dl ljummet vatten
15 g jäst
1 msk honung
½ dl rapsolja
2 tsk salt
2 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl special
½ dl solroskärnor
½ dl linfrö
½ dl havrekärnor
2 msk fiberhusk (om man vill)

Smula ner jästen i vattnet och rör ner honung, olja och salt. Blanda ner rågmjöl, vetemjöl och fiberhusk. Arbeta i degmaskin några minuter. Blanda ev. ner mer mjöl, men lite småkladdig ska degen vara.
Blanda ner solrosfrö, linfrö och havrekärnor. Arbeta degen några minuter till.
Låt degen jäsa 1-2 timmar.
Knåda till degen lätt och häll upp den i en stor brödform. Jag lät degen jäsa ca 15-20 minuter och satte sedan in brödformen i kylen.

På lördag morgon tog jag fram brödformen och satte ugnen på ca 200 grader. Grädda brödet i ca 45 minuter (täck ev. aluminiumfolie om det behövs).


Det blev ett mycket gott bröd. Lite lagom syra, ändå luftigt och mättade länge :)
Jag är lite bortskämd och kräsen när det gäller torrt bröd (köpebröd håller sig ju mjukt obehagligt länge...) men detta brödet är gott även dagen efter! Det är en mycket positiv sak med surdegsbröd, det håller länge.
En tredjedel skivade jag upp o la i frysen också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar