måndag 11 augusti 2014

Augusti

Jag tycker inte särskilt mycket om augusti.
Kvällarna är mörka och vädret klibbigt. SKolan och jobben börjar och man har en lång, mörk och regnig höst framför sig... När jag skulle ta en skiva rostat bröd till frukot var limpan möglig, och då jag ville tröst mig med en kopp kaffe blev mjölken bara till klumpar i koppen... Dumma rötmånad!

Men det positiva med augusti är ju just maten.
Det finns fortfarande färskpotatis och späda morötter i affären, och goda svenska tomater. Snart kommer de svenska äpplena.
Samtidigt är skogarna fulla av svamp, blåbär och hallon. Och snart mognar björnbären!
Nå sådär jättemycket svamp är det ju inte i skogen i år, men än kan säsongen komma igång tror jag. I helgen hittade jag och sambon åtminstone tillräckigt med kantareller för varsin toast :)


Rejält med blåbär plockade vi, åtminstone så mycket som kan få plats i vår lilla frys... Jag ska nog göra en liten syltburk också.


1 kommentar:

  1. Fy vad jag blir avundsjuk…speciellt på kantarellerna!!!
    Får hoppas man hittar några i Blekinge snart.
    Kristina

    SvaraRadera