lördag 16 augusti 2014

Raw-godis

Nu är ju 5:2-dieten old news och det hetaste är ju raw-food!
Det innebär att råvarorna inte ska värmas.
Jag tror absolut att raw food är nyttigt, att vitaminer kan förstöras vid värme är ju ett faktum. Sedan blir det väl automatisk lågt gi o mindre kolhydrater, så nog tror jag att man egentligen känner sig piggare av sådan mat. Men mat är så stor del av mitt liv, och jag orkar inte riktigt leva mitt liv så extremt. Dessutom är livsmedeln som raw-kakao och liknande riktigt dyra...

Däremot sneglar jag just nu på raw-godis.
Det finns några fördelar mot "vanligt" godis:

Som fett används oftast ekologisk kokosolja. Du kan läsa mer om kokosolja t.ex. här. Jag drar dock öronen åt mig lite, när ett livsmedel beskrivs som mirakelmedicin så tänker jag oftast "låter det för bra för att vara sant är det oftast det". Men jag tror på att variation är bra, och det gäller även olika sorts fetter. Sedan tror jag nog att kokosolja kan vara bättre än smör... Skillnaden mellan kokosolja och kokosfett i silverpaketen kan du läsa om här.

Som sötning används ofta t.ex. dadlar eller fikon. Även om energiinnehållet totalt sett ändå fortfarande kan vara högt, så slinker det ju då med nån liten vitamin, mineral och fiber!

Annars används agavesirap som är ett naturligt sötningsmedel. Det sägs ha lågt gi och ge jämnare blodsocker. Hursomhelst så är det "starkare" än vanligt socker så mängden man använder är mindre!


Igår provade jag ett recept på raw choklad. Och det blev så oerhört gott!!! Det blir ju lite ischoklad-känsla tack vare kokosoljan :)

1 dl ekologisk kokosolja
1 dl kakao
½ dl agavesirap
Om man vill: knappt 1dl kokos och lite torkade tranbär!

Smält kokosoljan, den smälter vid 25 grader (utomlands säljs den på flaska). Blanda alla ingredienser, och häll upp smeten i formar. Jag använde formar till iskuber! Sätt in i frysen ca 20 minuter, och förvara sedan i kylen.

De blev som sagt väldigt goda, lite bittra som mörk choklad. De med kokos tyckte jag blev bäst (smakade inte ett dugg bittert heller). Detta recept kommer jag absolut göra många gånger! Det var ju så fort gjort också! Och så kan man ju ha i lite vad man vill, t.ex. hackade nötter.
Visst innehåller de mycket fett o en hel del agavesirap, men lite nyttigare än vanlig choklad tänker jag ändå tro att det är :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar