söndag 31 augusti 2014

Blåbärsmuffins

Här kommer till slut mitt absoluta favoritrecept på muffins!
Detta grundar jag mycket av mina olika recept på när det gäller mjuka kakor...


Bärmuffins med lemon curd och vit choklad
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl flytande margarin
3 dl socker
4 ägg
1 dl lemon curd
200 g grovhackad vit choklad
1 liter jordgubbar/hallon/blåbär

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop vetemjöl, bakpulver och socker. Tillsätt flytande margarin, ägg och lemon curd. Blanda. Vänd ner grovhackad vit choklad. Blanda snabbt ner bären (gärna frysta).
Fördela i amerikanske muffinsformar. Smeten är ganska fast så det kan vara svårt i mindre formar.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

I originalreceptet ska det vara jordgubbar, men jag har faktiskt aldrig gjort dessa muffins med jordgubbar :)
Jag brukar använda hallon eller blåbär. Då ska man gärna använda frysta bär, annars mosas de lätt sönder när man blandar ner dem. Hallon är nog det allra godaste enligt mig, men nu är det ju blåbärssäsong!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar