tisdag 5 augusti 2014

Rödbetspaj

Detta receptet måste jag lägga upp bara för att pajen blev så färgglad och fin :)

Jag tycker mycket om att göra en ljummen sallad på rödbetor och chevre. Då brukar jag ha kokat rödbetorna i förväg. Så steker jag upp dem i olja med rödlök. När det är färdigt rör jag ner färsk spenat, och sedan toppar jag med smulad getost och pistagenötter på tallriken! Såå gott.

Nu hade jag fått några rödbetor av mamma o pappa som de odlat själva. De räckte dock inte för att göra bara sallad (åtminstone inte när vi behöver lunchlådor) så jag fick göra en paj som mättar, och dryga ut det lite med andra grejer i :)

Pajdeg:
1 ½ dl rågmjöl
1 ½ dl vetemjöl
100 g smör

Rör ihop degen, tryck ut i en form och förgrädda några minuter.

2 st kokta rödbetor
2 späda morötter
1 rödlök
40 g färsk spenat
2 ägg
1 dl matlagningsgrädde
salt & peppar
200 g getost
½ dl pistagenötter

Tärna rödbetorna, slanta morötterna och hacka rödlök och spenat. Lägg allt i pajskalet. Vispa ihop ägg och matlagningsgrädde, med salt och en gnutta peppar. Häll det i pajskalet. Lägg getost överst och strössla över grovhackade pistagenötter. Grädda pajen i ugnen på 220 grader i 20-30 minuter tills den fått fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar