fredag 15 augusti 2014

Bulgursallad med mango chutney


Denna bulgursallad gjorde en kurskamrat till mig när vi lagade mat ihop. Jag trodde receptet kom från Anna Bergenström men jag hittade inte receptet när jag tittade i kokboken, bara snarlika recept. Så jag får helt enkelt tacka min vän för detta :)

Det är ett gott o fräscht alternativ när man är less på potatissallad till grillat (extra gott till t.ex. kyckling eller fläsk). Och så får man äntligen användning för den där stora, välmående citronmelissen som växer så det knakar!

Bulgursallad med mango chutney 4-6 portioner
3 dl bulgur + 6 dl vatten + 1 grönsaksbuljongtärning
1 rödlök
2 svenska smakrika tomater
½ gurka
175 g mango chutney (mild original)
färsk citronmeliss
färsk mynta

Koka 4 portioner bulgur enligt förpackningen, med en buljongtärning och kanske en matsked rapsolja.
När det är klart så häll upp det i en skål. Häll i mango chutneyn, det blandar sig lite lättare om bulgurn är varm :) Jag använde ca en halv burk på 350 gram, kanske ca 1-1 ½ dl?
Under tiden som bulgurn svalnar så finhackar du tomater, gurka och rödlök så smått du kan (jag är ganska dålig på det men det är viktigt)! Hacka också ett rejält knippe (gärna nästan en hel kruka om du köpt en sån i affären) citronmeliss och ett knippe mynta. Blanda ner allt i bulgurn, vid detta laget är den nog lagom sval!
Servera den helst direkt medan den ännu är lite ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar