söndag 28 september 2014

Fläskfilé med honungsrostad sötpotatis


Oftast blir det ganska enkel mat på söndagar för att jag är lite less på att stå i köket. Denna helgen har jag däremot knappt varit i köket så idag var jag riktigt sugen på att laga nån intressant mat, som jag inte gör så ofta!

Det blev ett recept med fläskfilé som jag gjort ett par gånger förr, fast med denna gången med sötpotatis till. Det var första gången jag lagade sötpotatis!

Fläskfilé i senapssås med honungsrostad sötpotatis 4 port.
3 stora sötpotatisar
1-2 palsternackor
1 rödlök
1 msk rödvinsvinäger
1 msk honung
2 msk olja (t.ex raps eller oliv)
1 tsk salt
Färsk dragon

700 gram fläskfilé (eller fläskytterfilé)
smörklick
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk senap
1-2 msk ostronsås
0,5 msk viltfond
2 vitlöksklyftor
Färsk dragon

Sätt ugnen på ca 250 grader (har du en bättre ugn en mig kanske du kan börja med något lägre grader). Skala sötpotatis och palsternackor, och dela de och rödlöken i stora klyftor. Blanda rödvinsvinäger, honung, olja och salt. Lägg rotsakerna på en ugnsplåt, ringla över blandningen och rör om.

Skiva fläskfilén (jag hittade en fin, svensk, kravgodkänd fläskytterfilé på ica idag, den blev mycket god) i skivor, ca 2 cm. Stek dem i smör några minuter på varje sida. Blanda pressade vitlöksklyftor, matlagningsgrädde, senap, ostronsås och viltfond. Jag var inte så noga med måtten idag, smaka av och ta gärna lite mer senap, ostronsås och fond om det behövs. Köttbuljong istället för fond funkar bra.
Häll såsen över fläsket i pannan och låt puttra några minuter till. Klipp några kvistar färsk dragon och repa av bladen och strö över.

När rotsakerna varit inne i ugnen nästan en halvtimme är de snart klara. Repa av några dragonblad och strö över, och rör om. Låt vara inne i ugnen nån minut till, tills de fått fin färg. Sötpotatis innehåller mycket vatten och det krävdes rättså hög värme för att de skulle få färg, iallafall i min klena ugn. Strö över flingsalt före servering.




Det blev faktiskt ett litet glas vin till den goda maten, och av en slump passade det riktigt bra! Det var ett ekologiskt rött vin som heter Adobe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar