torsdag 4 september 2014

Chokladbollar!


Provade att göra raw chokladbollar utan socker med fikon och tranbär, och kokosolja förstås! De blev mycket goda och jag saknar faktiskt inte socker särskilt mycket!

Sockerfria chokladbollar
1 dl kokosolja
1 dl kakao
0,5 dl havregryn
10 st torkade (mjuka) fikon
0,75 dl torkade tranbär
en gnutta vaniljpulver
Riven kokos

Mixa alla ingredienser utom kokos. De är lite svåra att rulla för smeten blir lite smulig, men de går att forma (krama lätt) till bollar. Rulla dem i kokosen. Ställ sedan in dem i kylen tills de blivit svalna.

Jag ville ha de lite extra mättande och nyttiga så bland de knastriga fikonfröna slängde jag faktiskt också ner en gnutta chiafrön och psylliumfrön.

Men ibland vill man inte ha nyttigheter utan det allra godaste!
Jag har blivit väldigt förtjust i kokosolja och tänkte att det skulle bli supergott att göra vanliga chokladbollar med kokosolja istället för smör. Men konsistensen blev inte helt rätt och faktiskt inte heller smaken... Så vanliga chokladbollar ska nog göras med äkta svenskt ekologiskt smör :)

Mitt bästa recept på chokladbollar
100 g smör
3 dl havregryn
1 dl socker
3 msk kakao
1 msk snabbkaffepulver (eller kaffebönor)
en gnutta vaniljpulver
Riven kokos eller pärlsocker

Blanda samman alla ingredienserna. Jag gör det oftast i matberedare men kör då först allt utom havregryn och rör ner havregrynen lite fort så de fortfarande har lite havrekonsistens...
Rulla de till bollar och sedan i kokos eller pärlsocker och låt svalna i kylen en stund :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar