lördag 6 september 2014

Mat man mår gott av

Detta är mat man mår gott av! Särskilt i själen!
Älgfilé från en kalv som sambon skjutit. Rotsaksgratäng med närodlade ekologiska morötter och palsternackor inhandlade på torget samma dag, och potatis från mammas o pappas trädgårdsland. Kantereller plockade samma dag (som dessutom räckte till varsin toast till förrätt!).
Tillagas detta med massor av grädde kan det inte bli annat än ljuvligt!

Som vi alla vet är den viktigaste ingrediensen tid. Idag hade vi dessutom vett nog att börja med maten innan vi var vrålhungriga.
Här kommer några fler små tips:

Tips till gratängen:
Jag trodde det skulle bli halvbra med gratäng eftersom potatisarna ännu är så färska, men det gick lika bra som vanligt. Jag hällde på en del grädde och mjölk från början, men var lite försiktigt eftersom nypotatis innehåller en del vatten. Men när det börjat puttra i formen såg jag att jag kunde fylla på lite till. När det gått ca 40 minuter puttrade det ordentligt i vätskan. Jag la på osten. När gratängen hade blivit gyllene (efter ca ytterligare 20-30 minuter) så hade vätskan kokat ner. Jag tog ut gratängen så att den fick svalna av och gotta till sig ytterligare. Mums!

Tips till köttet:
Salta och peppra. Bryn köttet i stekpanna. Använd sedan stektermometer och lägg in i ugnen. Ta ut köttet någon grad tidigare eftersom det eftersteker lite. Låt det också vila i aluminiumfolie en liten stund innan du skär upp det.

Tips till såsen:
Såhär gjorde jag kantarellsås idag: Fräste kantareller i en rejäl smörklick i en stekpanna. När vätskan kokat bort hällde jag ner finhackad schalottenlök. Saltade och pepprade. Det fick fräsa nån minut, sedan var det ner med grädde, mjölk och vitt matlagningsvin. Det fick puttra nån minut innan jag använde maizena för att göra den lagom tjock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar