torsdag 26 mars 2015

Broccolibiffar

Jag och sambon äter vegetarisk mat ibland. Oftast är det liksom vegetariskt utan att vi tänker på det, till exempel raggmunkar utan fläsk. Eller soppor, som linssoppan jag la ut receptet på senast. Men för det mesta blir det kött. I frysen finns ju älgkött, och däremellan blir det ofta falukorv...

Men jag har blivit inspirerad att laga lite mer vegetariskt. Det kommer nog från tidningarna från Ica och Coop, där de har mycket vegetariska recept, och skriver en del reportage om "köttfria måndagar" och liknande.

Jag såg något om broccolibollar, men jag hittade inte receptet igen när jag ville prova. Så jag fick ju hitta på ett eget recept såklart!
Jag använde proportioner från nötbollarna, för grönsaksbiffar som smular sönder i stekpannan finns det tillräckligt med recept på!

De blev riktigt goda, särskilt med sesampaneringen!


Broccolibiffar ca 8 st (4 portioner)
1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
ca 300 g fryst broccoli
2 dl sojamjöl
2 ägg
1-2 tsk salt
Svartpeppar
Sesamfrö

Mixa kikärtor och vitlöksklyfta tills det blir smetigt. Mixa ner 2 ägg och sojamjöl, salt o peppar.
Krama ur vattnet ur tinad broccoli, och mixa ner det sist i kikärtssmeten, eller hacka det och rör ner.
Forma biffar och panera i sesamfrö. Jag använde oskalade vita och svarta sesamfrön.

Man vill nog gärna ha något krämigt/såsigt tillbehör. Vi åt potatismos. Annars kan det nog vara gott med t.ex. pasta i en riktigt god tomatsås, eller kanske bulgur med citronsås?

1 kommentar:

  1. Ser gott ut!
    Jag har hört att det ska komma vegetariska matlagningsprogam på TV. Det kan ju vara spännande. Här hemma är det allt oftare vegetarisk mat och jag tycker det kommer allt fler väldigt goda recept, inte minst på din blogg.
    Jättebra med inspiration!
    Kristina

    SvaraRadera