tisdag 3 mars 2015

Nötbollar

Hög tid för ett blogginlägg!
Jag har inte varit så mycket i köket nu, när sambon slutar tidigare än mig och oftast fixar middagen, och jag har haft ganska fullt upp med annat...

För ett par veckor sedan hade jag ett gäng tjejkompisar här, vi lagade middag ihop för att lära oss vegetariska recept!
Jag gjorde svågerns vegetariska nötbollar - de blev populära och jag fick mejla ut receptet dagen efter! Till det fick vi gott bra, en härlig råsallad med rödbetor och solrosfrön, och quinoa-sallad.

Jag hade provat receptet tidigare, och då hade jag grönkålssallad och granatäpple till.



Nötbollar ca 25 st
100 g hasselnötter
50 g riven prästost
1 ½ dl sojamjöl
2 ägg
1 msk hackad timjan
8 dl vatten
2 grönsaksbujongtärningar
1 msk smör

Rosta hasselnötter i en torr stekpanna. Finhacka dem sedan (gärna i en materedare). Blanda ner ost, mjöl, ägg. timjan och salt.
Rulla ihop till lagom bollar.
Koka upp vatten och buljongtärningar. Koka bollarna i ca 3 minuter.
Ta upp dem emd hålslev och låt dem rinna av.
Stek dem sedan i smör tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar