söndag 22 mars 2015

Citrusmarmelad med ingefära

På helgerna vill jag ha rostat bröd med marmelad till frukost!
Jag har länge varit väldigt sugen på ingefärsmarmelad. Jag hittade till slut en sort med apelsin och ingefära, men det var en brittisk sort med skalbitar... och jag är faktiskt inte så förtjust i de beska skalbitarna... Men den var helt ok så till slut tog bruken slut. Men jag var fortfarande sugen på en god marmelad med ingefära!
Och då påminde jag mig själv om att det faktiskt går att göra egen marmelad. Jag hade ju till och med syltsocker i skafferiet!
Jag är fortfarande fast i tänket från förr i tiden då man skulle ta tillvara sommarens överflöd genom att stå o koka sylt och marmelad, safta och konservera... Men jag bor ju i lägenhet och har inte ens några egna frukttäd eller bärbuskar! Så jag kan ju faktiskt göra en liten sats.


I min marmelad tog jag ca 5 cm ingefära (skalad och riven), rivet skal och saft från 2 (ekologiska) apelsiner, saften från 1 citron (skalet var lite torrt och skrumpet) och 1 riven morot för att dryga ut det lite. Så fyllde jag på med ca 1 dl vatten också. Jag vägde alla ingredienserna och de vägde ca 400 gram. Det hela fick koka någon minut. Sedan mätte jag upp 400 gram syltsocker med pektin och hällde ner i grytan, och så skulle det koka ca 15 minuter till. Jag lät det koka ca 20 minuter, och marmeladen med väldigt fast... Men jag har det hellre så än en flytande marmelad som rinner över fingrarna när man äter mackan!

Lite över 500 ml marmelad blev det! Lätt som en plätt!
En väldigt god och smakrik marmelad, ekologisk utan konserveringsmedel och andra tillsatser (med undantag från pektin förstås)!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar