fredag 29 november 2013

Tranbärskakor

Korintkakor. Fast ändå inte...
Och när jag var liten kallade jag de för russinkakor. Jag blev tvungen att googla nu vad korinter är för nåt egentligen och tydligen är det som russin, fast en annan typ av vindruva? De är väl lite mindre än vanliga russin.

Hursomhelst. Min mamma brukar bjuda in alla mostrar och morbröder och kusiner på fika första advent. Då räcker inte sju sorters kakor till!
Jag erbjöd mig att hjälpa till att baka något och fick som förslag russinkakor. Fast jag är inte så förtjust i russinsmaken nuförtiden, den känns liksom lite tråkig och uttjatad... Istället är jag förälskad i tranbär!
Så jag bytte ut russinen mot tranbär och det gick ju hur bra som helst!
Och så tog jag i lite kardemumma för det är jag lite inne på just nu och stoppar i det mesta... Det smakade inte så mycket kardemumma vilket nog var bra, det låg bara lite i bakgrunden och bröt av mot vanliga russinkakor. Och så tog jag i lite vaniljpulver också, det tyckte jag borde vara med. Vaniljsocker går ju också bra.

Vi får väl se vad släktingarna säger på söndag!


200 g smör
4 msk socker
2 d tranbär
4 ½ dl vetemjöl
½ tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar