tisdag 16 december 2014

Grönkål!

För ett tag sedan ville jag slå ett slag för vitkålen. Idag vill jag byta färg.
Jag har blivit lite kär i grönkålen, denna fräscha julbordsråvara som jag ganska nyligen upptäckt faktiskt.
Förra året gjorde jag ju t.ex. grönkålsbulgur.

I år fick jag faktiskt paj med ost och grönkål på ett julbord, och provade förra helgen att göra nåt liknande själv. Fast jag tog min favoritost chevré istället, på julbordet hade de nog använt nån mer lagrad ost (t.ex. präst eller västerbotten).
Jag gjorde pajdeg som vanligt på 125 g smör, 1 dl rågmjöl (eller graham) och 2 dl vetemjöl (salt).
En äggstanning på 3 ägg, nån deciliter mjölk och chevré (som jag faktiskt mixade ner efter sen är svår att riva eller så). Jag fräste ½ hackad gul lök, champinjoner och rörde ner hackad grönkål så att den minskar i volym (och tappar lite vätska). Ner med lök, svamp och grönkål i pajskalet och höll över äggstanningen.
Chevrébitar överst och så in i ugnen (på 225 grader?) tills den fått fin färg!
Härlig vegetarisk rätt.

Denna helgen provade jag att göra denna gratäng på Allt om mat. Fast jag gjorde det lite mer som en lasagne, med pumpa i tunna skivor istället för pastaplattor. Och så använde jag faktiskt Kelda ostsås (4 ostar) istället för att göra egen ostsås... Tyvärr blev min gratäng lite för mjuk och "grötig" och pumpasmaken försvann lite, det är kanske bättre att skära pumpan i bitar som i receptet istället. Jag använde faktiskt fryst grönkål denna gången också och det blev lite tristare än färsk också... Det var gott med rårivna morötter till!

Och idag gjorde jag (eller faktiskt sambon efter mitt sms-recept) soppa på resterna. Lätt som en plätt!
Har man inte pumpa går det ju bra med t.ex. potatis istället!

½ gul lök
200 g butternutpumpa (eller ca 3 potatisar)
500 g fryst grönkål
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl (1 pkt) Kelda ostsås fyra ostar

Dela lök och pumpa i mindre bitar, täck med vatten i en gryta och koka med en buljongtärning. Låt koka tills pumpan är mjuk. Häll ner grönkål. Mixa med stavmixer. Rör ner ostsås, späd eventuellt med mer vatten. Låt koka upp. Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar