torsdag 4 december 2014

Mustig vintergryta

Idag är jag faktiskt riktigt stolt! Jag hade tankar på att göra en mustig gryta med mycket smak. Jag funderade lite på indiska/juliga kryddor som kryddnejlika och kanel. Som vanlig googlade jag runt lite också och såg att kardemumma också kan passa. Jag lät dock bli gurkmeja och liknande eftersom sambon inte gillar curry.

Jag tog också tid för gryta så den fick koka ihop ordentligt. Av det har jag lärt mig att grytor med paprika och tomat faktiskt behöver få koka ihop för att utveckla smakerna och inte bara smaka råa uppvärmda tomater och paprika.

Jag har också lärt mig att det lönar sig att smaka av! Såklart. Det är jag är så nöjd med idag är att jag för en gång skull visste vad som behövdes mer av för att det skulle bli bra! Och slutresultatet blev jag riktigt nöjd med, en härligt mustigt gryta med umami-smaker.
Kanske att jag hoppats att det skulle smaka mer av de fräscha tomaterna, men det dödades nog lite av kryddorna.

Köttet jag använde vet jag som vanligt inte riktigt vikten/mängden eftersom det var vilt från en fryspåse... En vildsvinsstek som jag delade och kokade i flera timmar igårkväll (till köttet nästan föll isär när man tryckte på det) i grönsaksbuljong, tre lagerblad och enbär.


Mustig vintergryta 4 portioner
Kokt kött (t.ex. grytbitar av lamm, eller vilt)
500 g (1 burk) krossade tomater
1 paprika
1 (liten) gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk viltfond
1 msk chilisås
1 krm malen nejlika
1 krm malen kardemumma
1 kanelstång
½ krm chilipulver
1 tsk honung
2 ½ dl (1 burk) creme fraiche
½ dl linser + 1 dl vatten
salt & peppar

Hacka lök och vitlök och färs i olja i en större gryta (gärna gjutjärn eller så). Dela paprika i lagom bitar och låt fräsa med. Rör ner krossade tomater. Rör ner fond, chilisås, honung och alla kryddor.
Rör ner creme fraiche (jag använde lätt), låt puttra nån minut och smaka av.
Nu kan det vara lämpligt att sätta på ris till rätten om man vill.
Rör ner ½ dl linser och 1 dl vatten i grytan, Låt koka ca 5 minuter. Rör ner det färdiga köttet. Låt koka ca 5 minuter till, tills linserna är mjuka. Låt gärna grytan puttra på tills riset är färdigt om det inte hunnit bli det än.


Jag har börjat slänga ner lite linser i grytor jag gör. Mest för att dryga ut, men också för att få lite extra fibrer och nyttigheter, Jag tycker smakerna sugs upp mer också, såsen blir liksom lite tjockare och lättare att få i sig ;)

De är ju första gången jag gör denna grytan och jag vet inte om alla ingredienser behövs. Chilisås kanske är onödigt om man också har tomat och chilipulver i? Gjorde den lilla teskeden honung någon skillnad?

Förresten hade jag en fermenterad, svart vitlök som jag fick för ett år sedan. Jag har aldrig använt den för jag har inte riktigt vetat hur, men idag ville jag ju ha umami! Den var häftig, alldeles svart och kletig som lakrits. Och doftade... mustig gryta! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar